pátek 2. listopadu 2012

Recenze: Paranormálové

Originál: Paranormalcy
Autor: Kiersten White

Nakladetství: Fortuna Libri
Počet stran: 339

Hrdinka románu Evie má velice zvláštní povolání: pracuje v Mezinárodní agentuře pro zadržování paranormálů. Běžně se vídá s upíry a vlkodlaky, její nejlepší přítelkyně patří mezi mořské panny a nová láska je vodouch – paranormál, který na sebe dokáže brát nejrůznější podoby. Nic na paranormálních tvorech ji nemůže překvapit a zaskočit. Paranormálové jí vlastně připadají normální a agentura jí nahrazuje rodinu, o kterou přišla. Trochu jí vadí, že je ochuzena o běžné radosti svých vrstevníků, ale vede vcelku spokojený život. To se však má brzy změnit. Paranormálové začínají z neznámých důvodů umírat a kolem Evie se začínají dít podivné věci. Potom se na scéně objeví Zlodějka duší a Evie jde o život…

Evie je šestnáctiletá dívka, která má zálibu v růžové, nadevše miluje seriál o střední škole Easton Heights, chce kluka a přesto není "normální" holka. Pracuje pro MAZP (Mezinárodní agenturu pro zadržování paranormálů) už od svých osmi let, protože je schopná vidět přes mimikry, kterými se zarývají paranormálové. Vyráží na mise se svým růžovým paralyzérem Žahem, kde pomáhá "kastrovat" (značkovat) paranormály. A když u nich v agentuře zadrží neznámého paranormála, nastanou změny..

Evie mi byla jako hlavní hrdinka sympatická, dokonce hodně, trošku mi mě připomínala, teda až na tu růžovou. :) Eviina nejlepší kamarádka je Lisha (Alisha), mořská panna, s kým jiným se má taky bavit? Nanejvýš tak s Raquel, která je šéfkou Eviina oddělení. U ní taky porvé narazí na Lease, který se za Raquel vydává, ona ho ale prohlédne, protože má tu super schopnost vidět přes mimikry a s Žahem ho "pošlou k zemi". Lease, ze začátku jsem si myslela, že je to jen nějaký vodní slizký tvor, ale potom se ukáže něco jiného. :) Lease je vodouch (no, nezní to trochu divně?), který se později stane Eviinou radostí ve chvilkách samoty. Lease se umí změnit v kohokoliv, ale jediné, co neumí napodobit jsou Eviiny oči. Lease se mi líbil, měla jsem ho ráda. Byl to takový roztomilý, milý kluk. To ale nemůžu říct o Rethovi. Reth patří mezi víly a pracuje pro MAZP, to totiž využívá víly jejich pravých jmen pro převpravu po vílých stezkách, což je v Paranormálech ten nejrychlejší druh přepravy. Víly je musí uposlechnout, když jim to nařídí jejich pravým vílím jménem. Reth je krásný jako všechny víly a Evie do něj dřív byla zblázněná. Ale potom, co zjistila, že by jí ukradl duši už se od něj drží dál. Zato on od ní ne, je jako její stalker. Retha jsem si nijak zvlášť neoblíbila, někdy jsem ale už vážně nechápala jeho posedlost Evii.

Narozdíl od jiných lidí mi styl autorky sedl. Paranormály jsem přečetla za dva dny, což se mi většinou nestává, čtu trošku déle. Líbili se mi nazvané kapitoly, takové vtipné, krátké a výstižné shrnutí děje. :)
 No ale abych nezapomněla na hlavní zápletku, a to Zlodějku duší, která krade duše paranormálům a myslí si, že je tak vysvobozuje. A v tu ránu jde Evie o život, protože se dozví, že nejspíš nebude jen tak obyčejný člověk.
 Musím přiznat, že konec byl pro mě trochu chaotický a moc jsem ho nepochopila, doufám, že se to trochu osvětlí v druhém díle, to budu potřebovat vysvětlit. Paranormálové mají otevřený konec, skončí skoro uprostřed děje, takže vlastně nevíme, jaký to bude mít všechno důsledek.
Paranormálové se mi vážně líbili, sedla mi hlavní hrdinka, líbili se mi originálně zvolené další postavy a celkový děj mě zaujal. Je to ale takové spíše odpočinkové čtení, takže dávám:

4/5