Recenze: Amy & Roger: Na cestě

Amy a Roger: Na cestě Původní název: Amy & Roger: Na cestě
Autor: Morgan Matsonová
Žánr: Young Adult
Nakladatelství: CooBoo
Datum vydání: 2013
Počet stran: 420

Amy se na léto dvakrát netěší. Její máma se rozhodla přestěhovat na druhý konec země a Amy má teď za úkol dovézt její auto z Kalifornie do Connecticutu. Problém je, že od té doby, co její otec zemřel při autonehodě, se Amy není schopná posadit za volant. Děsí ji to. A v tu chvíli přichází na scénu Roger, prý starý přítel rodiny (jak tvrdí Amyina matka), který má také v plánu road trip přes půlku Států. Nejkratší možná trasa je naplánovaná, tak stačí vyrazit… Proč to ale nevzít zábavnější cestou? Udělat si pár zajížděk rodičům natruc a poznat Ameriku? Pomůže to oběma, aby se vyrovnali sami se sebou a zacelili bolavé rány?

Trochu šílená jízda Amerikou + špetka romantiky = báječné čtení nejen na léto! Navíc s přidanou hodnotou spousty obrazového materiálu a playlistů připravených přímo pro vaše uši, aby se vám lépe četlo!

Jaký je Váš první pocit, když se na tuhle obálku podíváte? Mě napadají tři slova: léto, láska a cesta.

Amy and Roger's Epic Detour Amy & Roger's Epic Detour Mijn reis met Jake Fyra dagar, fyra nätter
                            Hardcover vs. Paperback                    Holandská obálka      Švédská obálka

map  Školou povinní určitě znají knihu Na cestě od Jacka Kerouaca (nebo alespoň název). My ji máme v povinné četbě k maturitě a už i proto si ji chci přečíst. Ale ještě před ní se mi do rukou dostala tahle kniha, nesoucí podobný název a hlavně - slibující roadtrip. Letmým prolistováním jsem zjistila, že se uvnitř skrývá spoustu fotek a doplňujících poznámek, které přímo křičí: „AMERIKA“! Nikdy jsem tam nebyla, ale teď si připadám jako kdybych kousek Ameriky viděla. Takže, je libo roadtrip napříč Státy?

Tumblr  Amy to teď rozhodně nemá lehké. Její rodinou otřásla katastrofa a ona sama každý den jen přežívá. Mít radost ze života? Amy jakoby už ani pořádně nevěděla, jak se smát a hlavně proč. Korunu tomu nasadí její matka, která se rozhodne přestěhovat ze slunné Kalifornie do Connecticutu, který leží na druhé straně země. Ale počkat, to není všechno, Amy tam totiž musí dopravit jejich auto - a ne sama, pojede s ní její kamarád z dětství, Roger. Dva lidé, kteří mají svá tajemství, jedno auto a před nimi dlouhá cesta. Co všechno se může stát?

Od téhle knihy jsem očekávala, že se pobavím, poznám kousek Ameriky a samozřejmě jsem čekala nějakou tu romantiku, která je z obálky i názvu zřejmá. Nenechte se ale oklamat (jako já) Amy & Roger je ještě něco trochu jiného. Tahle kniha je totiž z velké části i jakousi „cestou duševní“. Postupem času nám totiž  totiž autorka poodkrývá kostlivce ve skříni obou hrdinů, kteří se s nimi chtě nechtě na téhle cestě Amerikou musejí poprat. Na začátku jsem si říkala „Proč?“ Proč se i téhle hrdince musela stát nějaká tragédie? Postupem času se mi to ale právě tak, jak to bylo napsáno, začalo líbit. Alespoň to totiž dodalo tomuhle příběhu tu potřebnou hloubku.
Summer feelings
 Nicméně nejvíc se mi na téhle knize líbil onen roadtrip. A víte co je úplně nejlepší? Autorka ho totiž sama zažila! (a ne jen jednou) Nejen že je celá kniha a cesta Amy & Rogera pospána do nejmenších detailů, ale v knize najdete ještě spoustu grafických vychytávek jako: účtenky, fotky, playlisty, e-maily a shrnutí každého státu, kterým jste právě projeli. A to je jedna z věcí, která pro mě tuhle knížku udělala výjimečnou a v tomhle směru nezapomenutelnou.
I wish | via Facebook
  Na cestě je autorčina prvotina a v některých částech knihy to bylo znát. Nejvíc mi asi vadily takové ty nelogičnosti, které mi nějakých YA hrozně vadí. Uvedu příklad: Amy nosí strašné oblečení, ale má štěstí, že potká dívku, která jí po jednodenní známosti vymění celý kufr za její ultrahypersupercool věci, které jí samozřejmě padnou a ona kamarádka je vůbec nebude postrádat. Nevyjímaje spodního prádla. Ehm? Nad tímhle jsem se v knížce musela vážně pozastavit, protože mi to přišlo tak na hlavu, až jsem se musela smát. Takových momentů bylo v knize ještě několik, ale stojím si za tím, že to děj a roadtrip v mých očích vyvážily .

Big dreams
Amy & Roger: Na cestě je kniha, kterou jsem četla v zimě a díky ní se na léto neuvěřitelně těším.  Určitě vyrazím na nějaký roadtrip, i kdyby jenom po našem kraji. Tahle kniha mě totiž neskutečně napumpovala chutí někam vyrazit, objevit neznámé a zároveň objevit i sama sebe. Třešničkou na dortu pro mě bylo „Umění roadtripu“, neboli taková směs návodů, fotek, doporučení a osobního povzbuzení přímo od autorky, která si to přes celé Státy střihla už třikrát. Na to, že je to autorčina prvotina, tak je to moc povedená kniha, kterou doporučuji všem, kteří si chtějí přečíst YA o něčem zase trochu jiném. I když jak už jsem psala, našly se momenty, které se mi tam nelíbily, tak tuhle knihu hodnotím jako takový slabší nadprůměr.

4/5