neděle 26. ledna 2014

RC recenze: Světlé dny


Světlé dnyPůvodní název: Die hellen Tage
Autor: Zsuzsa Bánková
Nakladatelství: Host
Datum vydání: 2013
Počet stran: 400
  
                             Anotace
Vteřiny, jež změní život navždy

V malém městečku na jihu Německa prožívá děvčátko Seri světlé dny svého dětství: dny, které tráví v zahradě u své kamarádky Aji, pocházející z maďarské artistické rodiny a žijící s matkou v chatrči na kraji města.

Jenže tento zdánlivě idylický svět dětství v šedesátých letech dvacátého století má takřka neviditelné kazy: Serin otec zemřel krátce po jejím narození a Ajin otec, který vystupuje v cirkuse jako akrobat na visuté hrazdě, přijíždí na návštěvu jen jednou do roka. Karl, společný kamarád obou dívek, zase přišel o mladšího bratra, který jednoho jarního dne nastoupil do cizího auta a nikdy se už nevrátil.

Matky své děti provádějí proudy i mělčinami jejich dětství a učí je, že ze života nemusejí mít strach a že je třeba vrhnout se do něj naplno. Zsuzsa Bánková vypráví příběh tří rodin a provází své mladé hrdiny celou první půlí jejich života. Když Seri, Karl a Aja odjedou studovat do Říma, jejich přátelství je podrobeno náročné zkoušce.

Světlé dny jsou knihou o přátelství a zradě, o lásce a lži, o minulosti, která jen postupně odhaluje svá tajemství, a o vteřinách, jež nám navždy změní život.
     

                                                             Pár slov k obálce
Obálky toho o knihách hodně vypovídají a i když bych asi právě pro Světlé dny vybrala úplně jinou, tak přeci jenom něco o příběhu vypovídá.

  Die hellen Tage  De lichte dagen  I giorni chiari                                  
  Německá obálka       Holandská obálka       Italská obálka   
                                                      
                        
                                                                           O autorce


Zsuzsa Bánková se narodila ve Frankfurtu nad Mohanem maďarským uprchlíkům z roku 1956. Vyrostla v bilingvním prostředí, pracovala nejprve v knihkupectví a pak studovala žurnalistiku, politologii a literaturu v Mohuči a ve Washingtonu. Po skončení studia pracovala jako ekonomická redaktorka. Od roku 2000 se plně věnuje literární tvorbě. Ve frankfurtském nakladatelství S. Fischer dosud vydala tři knihy: román Plavec (2002; česky Větrné mlýny 2005), knihu povídek Nejparnější léto (2005) a román Světlé dny (2011).


                                                             Můj názor na knihu
   Světlé dny je příběh, který vypráví dospělá žena vzpomínající na své dětství a dospívání. Světlé dny je román o třech přátelích – Seri, Aje a Karlovi, kteří se dali dohromady už jako děti a přes všechny překážky tmavých dní spolu zůstaly navždy.
With my friends 
   Tenhle román pro dospělé bylo takové mé románové „poprvé“. Na tuhle knihu jsem četla spoustu doporučení, a tak i přes první pochybnosti, jsem se do něj pustila. A určitě toho nelituji.

Love is a precious thing  Tahle kniha mi v první přivodila skvělý pocit, který mi doteď dokázalo přivodit jen léto (což je mé nezbožňovanější období roku). Z téhle knihy totiž léto přímo sálá – ať už je to díky prosluněným loukám, vlčím mákům, lípám nebo zurčícím potokům. Autorka tamější prostředí jižního Německa popsala tak, že jsem měla chuť si sbalit kufry a vyrazit. Vlastně stále mám. Do tohohle prostředí byly situovány příběhy tří dětí, které jsou všechny úplně jiné, ale přesto jsou to nejlepší kamarádi. Spolu poté prožívají světlé dny bezstarostného dětství. Přesto všechno ale autorka nezapomíná ani na jejich protiklady – tmavé dny. Nezapomíná na tragické příběhy, které narušují jinak dokonalou fasádu jejich dospívání.
Summer tenderness 
  Vůbec jsem nečekala, že mě tahle kniha tak „sebere“ a zároveň potěší. V těchhle studených zimních dnech mi připomněla léto a přitom mě donutila se zamyslet nad přátelstvím a časem, který je v téhle knize tak důležitý. Protože právě vteřiny mění náš život navždy.

  Musím říct, že tahle kniha si pochvalné ovace, která se jí dostávají opravdu zaslouží. Zsuzsa Bánková napsala úžasnou melancholickou knihu, kterou doporučuji všem, kdo si chce zavzpomínat na své dětství a dospívání. Světlé dny si ještě určitě přečtu až budu starší, protože vím, že ji ocením mnohem víc než teď, když ještě dospívám. Proto si tu jednu hvězdičku nechávám na později.

                                                                      4/5

Tímto bych chtěla srdečně poděkovat internetovému obchodu Knihcentrum.cz za poskytnutí recenzního výtisku. Knihu si můžete zakoupit na jejich stránkách zde.
                                                  http://www.knihcentrum.cz/

Zdroj: obrázky - weheartit.com
          anotace a obálka - goodreads.com
          o autorce - nakladatelství Host

6 komentářů:

  1. Vypadá to skvěle a teď v zimě by se nějaká ta kniha evokující letní dny rozhodně hodila :) Pěkná recenze!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju, mně právě přivodila šílenou chuť na léto. :)

      Vymazat
  2. Já si říkám odkud tu knihu znám a my ji máme doma v němčině! Hezká recenze, možná si teď tu knihu brzy ráda přečtu :)

    OdpovědětVymazat
  3. Vypadá to hodně dobře:) Zvláštní, že na stránkách nakladatelství Host jsem skoro denně a ještě jsem ji tam neviděla.. Začnu se dívat obezřetněji!:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem o ní ještě taky nikdy předtím neslyšela, ale po prá recenzích jsem měla jasno, je to vážně dobrá kniha. :)

      Vymazat

Děkuju za projevenou podporu nebo kritiku, obou si vážím.